Gemeenteraad oktober 2016

Om 18u20 stap ik de raadszaal binnen klaar voor een gemeenteraad van 25 punten. De raadszaal wordt blijkbaar nog even ingepalmd door de jeugdraad die een filmpje aan het opnemen is. Altijd plezant om te zien dat er nog zo veel geëngageerde jeugd is. De nieuwe voorzitter Annabel Parmentier, die vorige maand Groen-bestuurslid Lien Vanderjeugt is opgevolgd, straalt enthousiasme uit maar blijkt toch ook een beetje zenuwachtig nu al die raadsleden alles gade slaan. Met enkele minuten vertraging kunnen we beginnen aan de agenda. Goed nieuws voor collega Jasper Stragier die pas om 18u20 kon vertrekken van een beurs in Xpo Kortrijk en uiteindelijk maar enkele minuten te laat zal zijn.

Het eerste agendapunt dat we willen meedelen is de aanschaf – samen met De Lijn die 75% van de kosten voor zijn rekening neemt – van 8 bushokjes om te plaatsen langs de N8 op plaatsen waar de passagiers nu zonder bescherming moeten wachten op de bus. De gemeente zal € 1400 betalen per bushokje. Op onze vraag naar de planning en de garantie op de minimale hinder voor fietser en voetganger werd ons meegedeeld dat onze wensen zullen worden meegegeven aan De Lijn maar dat de gemeente nog geen idee heeft wanneer en hoe dit zal gerealiseerd worden.

De twee volgende punten kwamen ondertussen al ruimschoots aan bod in de lokale pers. Het betreft het herinrichten van de gemeentelijke hovingen én de herinrichting van Moorsele centrum. De plannen zien er goed uit. Waar wij vooral tevreden over waren was over het participatieproject dat in beide gevallen werd uitgerold om te komen tot dit resultaat. We hameren al 2 decennia in de Wevelgemse gemeenteraad op dezelfde nagel en we merken dat participatie ondertussen zo goed als een automatisme is geworden in Wevelgem. Inhoudelijk hebben we dan weinig bemerkingen bij de plannen. Voor de herinrichting van het centrum van Moorsele hebben we de bemerking gemaakt dat er een probleem is met de parkeerdruk. In tegenstelling tot aan het CC in Wevelgem en aan het OC in Gullegem is er in Moorsele zeer veel blauwe zone. Dit zorgt voor problemen (lees: boetes) bij namiddagactiviteiten in het OC. We vinden het belangrijk dat er voldoende blauwe zone is in de omgeving van diverse handelszaken maar vroegen toch om de verhouding en de locaties van de blauwe zone te willen herbekijken. Onze opmerking werd onmiddellijk aanvaard en de blauwe zones – die nu nog niet in het plan zijn opgenomen – zullen in aantal verminderen en van locatie veranderen.

Na het gewijzigde reglement voor de prostitutieruimtes (wordt moeilijker om een nieuw etablissement te openen) kwamen we aan de punten van de oppositie. Na een punt van de N-VA over vrijwilligers in het OCMW hadden wij drie vragen aan de agenda toegevoegd. In onze eerste vraag vroegen we over de stand van zaken i.v.m. de beloofde natuurcompensatie in de Leievallei in het kader van het Seine-Scheldeproject. Korte schets: om grote schepen toe te laten op de binnenwateren moet de Leie worden aangepakt (soms uitgediept, soms hogere bruggen, soms aanlegkades) en om de nodige subsidies te krijgen van Europa moet er natuurcompensatie komen. Dit project werd opgestart in 2008 en anno 2016 werd in de zoekzone Wevelgem nog steeds geen locatie voor deze compensatie bepaald. Op onze vraag kon trouwens nog steeds geen sluitend antwoord worden gegeven. Wel liet de schepen verstaan dat de compensatie waarschijnlijk niet zal gerealiseerd kunnen worden in Wevelgem.

Onze volgende vragen gingen telkens over de moeilijkheid om als fietser in Wevelgem je recht om de weg te mogen gebruiken effectief te kunnen opeisen. De aangehaalde locaties waren de Artoisstraat en de Veldstraat tussen de Gullegemstraat en de Reutelstraat.
De Artoisstraat is een feitelijke fietsstraat maar in de richting van de Menenstraat kan een fietser zijn recht op deze weg niet opeisen omdat de straat niet breed genoeg is. De reden is dat er veel geparkeerde wagens staan aan het appartementsgebouw in de Artoisstraat. Een oplossing is –behalve het afsluiten van de straat voor auto’s – niet onmiddellijk beschikbaar. De schepen gaf toe dat de ruimtelijke inplanting in het verleden hier misschien niet zo goed was geregeld.

Voor de tweede situatie – de Veldstraat – kon de schepen vertellen dat de gekozen herinrichting van de straat misschien ook niet de beste was. Er is daar een zeer breed voetpad aangelegd waardoor de fietser die in de richting van de Gullegemstraat fietst ook hier de stoep wordt opgedwongen. Het wordt zelden als een probleem ervaren omdat men a) er mee heeft leren leven en b) omdat de stoep breed genoeg is. Maar als bestuur mogen daarmee niet tevreden zijn. Een fietser moet zijn rechtmatige plaats op de weg kunnen innemen. De fouten die ook hier in het verleden zijn gemaakt zullen hopelijk in de toekomst niet opnieuw worden gemaakt bij een volgende herinrichting.

Om 21 uur is de agenda afgewerkt. Dit maal ga ik geen glas drinken met de collega’s maar ga ik met een deelwagen van de gemeente op familieweekend naar de verre kempen.
Groeten
Carlo De Winter

Nieuwsbrief

Wens je op de hoogte te blijven?
Groen Wevelgem stuurt op regelmatige basis een nieuwsbrief, wil je die te ontvangen, schrijf je dan in voor onze nieuwsbrief

Doe mee

Wil je de handen uit de mouwen steken als vrijwilliger of wens je lid te worden van Groen ?

Alle info vind je op de Landelijke website van Groen